Friday, December 05, 2008

Salam Aidil Adha



Assalamualaikum warahmatullah...

Alhamdulillah syukur dirafa'kan ke hadrat Ilahi. Selawat dan salam ke atas junjungan besar Baginda Rasulullah s.a.w. Setulus doa dipanjatkan ke atas seluruh muslimin muslimat, pejuang-pejuang Islam di merata dunia, yang masih hidup mahupun telah pergi menemui Ilahi.

Sahabat-sahabat, pengunjung blog Nisa' Serdang yang dimuliakan...sedar tak sedar kita sedang menghampiri 10 Zulhijjah 1429. Terasa cepat masa berlalu, seakan baru melewati Aidiladha yang lalu. Masa semakin pantas bergerak. Detik-detik waktu semakin laju meninggalkan kita dan usia yang dipinjamkan ketika ini semakin mendekatkan kita pada penghujung hayat. Sesungguhnya pinjaman masa yang pernah singgah tidak akan kembali lagi. Bagaimana hidup kita ketika ini? Baikkah? Sihatkah? Atau sakitkah? Begitu juga dengan amalan-amalan sepanjang hayat buat bekalan menemui Rabbul Izzati kelak? Sudah cukupkah persediaan menghadapi kematian yang belum tentu bila saat tibanya?

Syukur, hingga saat ini kita masih mampu menghirup udara kurniaan Ilahi yang diberi percuma. Syukur, kaki kita ini masih mampu melangkah. Syukur jari-jemari ini masih mampu menulis butir-butir kata. Syukur, mata ini masih mampu melihat ciptaan-ciptaanNYa. Syukur tubuh badan ini masih sihat. Syukur, kita masih diberi peluang menikmati hidup, masih diberi kesempatan utk beramal sebanyak-banyaknya.. masih diberi peluang bermuhasabah, menginsafi kekhilafahan diri... masih dibukakan seluas-luasnya pintu keampunan. Syukur, syukur, syukur lagi.

Wahai sahabat-sahabat.. mari kita sama-sama muhasabah, dan berazam untuk memperbaiki diri. Kita kenang kembali pengorbanan para Nabi, dan para sahabat dalam perjuangan menegakkan Deenul Islam. Sesungguhnya Islam yang kita miliki dengan mudah pada hari ini, adalah susah payah, titik peluh, air mata dan darah yang mengalir hasil perjuangan dan pengorbanan para Nabi, Rasulullah s.a.w, para sahabat, syuhada' dan pejuang2 Islam yang terdahulu. Oleh itu, marilah kita berusaha untuk menjadi muslim mukmin yang terbaik, yang mengikhlaskan hidup ini semata-mata keranaNya, mempersembahkan corak hidup yang diterima sebagai amalan mulia dan tinggi disisiNya, agar kepulangan kita kepadaNya nanti adalah kepulangan sebagai "jiwa-jiwa yang tenang lagi diredhai". AMEEN.

Salam Aidil Adha dari kami, warga Nisa' Serdang.

No comments: