Tuesday, July 21, 2009

pernikahan atas nama cinta??

posted by : saudari Husna ( 3N )
Sebahagian manusia ingin menikahi seseorang kerana cinta yang memabukkan. Tak sabar ingin memadu cinta. Larangan Tuhannya langgar. Memadu kasih menjadi halal. Siang dan malam yang terbayang hanyalah wajah si dia. Lagu-lagu cinta melankolis menjadi alunan indah dari hati yang merindu. Bila sang kekasih dekat, ia takut berpisah. Bila sang kekasih jauh, hatinya resah gelisah menahan kerinduan. Lalainya hati kerana disibukkan oleh selain-Nya adalah kesengsaraan dan kerugian tidak hanya di dunia, tetapi juga di akhirat.

Pernikahan adalah moment yang sangat dinanti-nanti. Didambakan. Seakan-akan, pernikahan adalah terminal akhir dari kisah percintaan. Dunia penuh dengan hingar bingar cinta nafsu yang memang di siarkan oleh media-media. Lagu, sinetron dan filem semuanya atas nama cinta. Cinta nafsu.

Sebahagian orang mengatakan bahwa menikahi sang kekasih adalah kerana cintanya kepada Allah Subhanahu wa Ta'ala. Apakah benar cinta kerana Allah SWT? Kerana jika saja cinta itu benar kerana Allah SWT, niscaya akan membawa diri semakin dekat kepada-Nya. Maka patut dipersoalkan cintanya itu, apakah benar kerana Allah SWT atau hawa nafsu semata.

Cinta. Meminta dan memberi cinta dari dan kepada yang belum berhak. Alangkah malunya hati bila memberikan cinta pada yang tidak berhak. Tidak berhak memberikannya, kerana sudah ada pemiliknya, meski belum tahu siapakah belahan jiwa itu. karena pasangan jiwa adalah rahasia Allah.

No comments: