Saturday, January 02, 2010

Memugar Jiwa Hijrah


Memugar Jiwa Hijrah


Oleh: Norhaslina Zahari

“Sesungguhnya Allah tidak mengubah nasib sesuatu kaum melainkan kita yang mengubah diri kita sendiri” (al-Ra’d: 11)

Kalam indah bicara Tuhan, menyapa menegur jiwa-jiwa hamba yang terus hanyut dengan keenakan dunia.

Dimana penghujung kita! Adakah kita tahu kita akan menerima amalan ditangan kanan!! Sedang seharian diulit dunia yang melekakan.

Hijrah! Ya sudah lama terdetik hijrah. Tapi hanya setakat detik tanpa ada tindakannya. Di mana kekuatan itu sudah hilang lenyap dek dibuai kelunakan keasyikan duniawi yang tertanam di benak hati.

Ayuh sahabat! Bangkitlah kita! memugar jiwa hamba agar kembali kepada TuhanMu yang Esa lagi Maha Agung. Tidakkah kau ingat firman Allah:

“Tidak aku jadikan Jin dan Manusia semata-mata untuk menyembahKu”(al-Zariyat;56)

Peringatan Ilahi berkali-kali pada kita, namun hanya ibarat angin lalu sahaja tanpa kita kembali berpaling pada Sang Khaliq yang agung.

Hijrahkan jiwa, merdekakan jiwa kembali pada fitrahmu yang hidupnya Bertuhan dan hanya mencari redhaNya pada dunia yang sementara. Bersama merenung kata yang masyhur dan janganlah sehingga lupa akan dirimu siapa sebenarnya hanya hamba Tuhan yang lahir dari air mani yang tiada nilai namun menyombong tidak tentu hala.

“Bekerjalah kamu seolah-olah kamu hidup selama-lamanya dan beribadahlah kamu seolah-olah kamu akan mati esok hari” (Saidina Ali Karramallahu Wajhah)

Biar dunia digenggaman kita bukan dihati kita.

Biarlah dimana kita berlabuh pasakkan bersama

Allah adalah tujuanmu

Al-Quran panduanmu

Rasul ikutanmu

Jihad jalan juangmu

Syahid cita-citamu

Robeklah hatimu yang lama, pugarlah ia menjadi hati yang kembali suci pada fitrah asalmu. Bersama renungi hijrah Rasul SAW tercinta agar jiwamu kembali segar bersama hijrah Rasul tercinta demi syiar Islam tercinta.

Kembali berputiklah rasa cinta yang mendalam pada agamamu yang mana kau tahu hanya Islam sahaja agama yang diredhai Allah Ta’ala.

Hidup ini pasti ada penghujung begitu juga malam berpasang siang, bulan berpagar bintang, langit berlindung awan begitulah hidup kan berakhir mati.

Maka dengan itu persiapkan diri sebagai seorang hamba kepada Tuhanmu. Kembalikanlah jiwamu yang hanyut kepada fitrah bertuhan yang suci bersih.

Hadirkanlah dirimu dihadapan Rabbul Jalil dengan wajah yang gemilang, dengan amalan yang telah diperkemaskan semasa hayatmu dengan jiwa yang penuh kehambaan.

Begitulah kuasa hijrah. Jika itu yang kau inginkan dalam pengakhiran hidupmu maka hijrahkanlah dirimu. Usahlah terjajah lagi. Sirnakan silammu yang kelam, labuhkan tirai baru agar jiwamu lebih bersemangat pada Ilahi kerana dirimu kini telah memugar jiwa dengan HIJRAH!

No comments: