Saturday, January 08, 2011

usrah: Bab Bertafakkur terhadap perkara Ghaib yang dinantikan.


Mustafa Masyhur menegaskan berfikir tentang perkara ghaib dengan mengandaikan ia telah berlaku dan kita sedang melaluinya. Beliau telah membahagikan kepada 3 fasal :-

i.Tempoh sebelum ajal
Kita tidak mengetahui jangka masa yang masih ada sebelum ajal, adakah masih panjang atau singkat. Adakah kita mendapat taufiq untuk melakukan kebaikan dan amal saleh atau terdedah kepada fitnah dan terpesong atau tergelincir.

Oleh itu, setiap kita perlu ada perasaan takut, berwaspada serta mengharapkan rahmat Allah setiap masa.
Rebutlah peluang untuk melakukan kebaikan, jangan menangguh selagi hayat dikandung badan.  Janganlah menanti peluang kebaikan itu sampai kepada engkau, tetapi beusahalah dan carilah peluang. Moga kita tergolong dalam “orang-orang yang segera mengerjakan kebaikan dan orang-orang yang mendahului pada mencapainya”…Surah mukmin: ayat 16.

Marilah kita bermujahadah, beramal dengan ikhlas, beriltizam dengan syariat, beristiqamah pada suruhannya. Hablun minna nas dan hablun mina Allah sentiasa dipelihara.
Bersegera dalam bertaubat dan beristighfar sebelum ajal tiba..Allah Maha peyayang lagi Maha pengampun.

ii.Peringkat kematian
Tiap-tiap yang bernyawa akan merasai mati..Ali Imran: 185.
Hendaklah kita sentiasa mengingati mati, dan bersiap-sedia untuk bertemu Allah.  Beliau membawa dua analogi. Pertama golongan yang apabila syaitan mendatangkan was-was kepada manusia supaya ia melakukan maksiat, ingatlah mati yang datangnya secara tiba-tiba, kemungkinan ketika itu ia sedang melakukan maksiat. Berbeza dengan keadaan Kedua apabila ajal maut datang, engkau sedang melakukan kebaikan dan ketaatan. beristiqamahlah melaksanakan perintah Allah dan jadilah orang yang bertaqwa..
Buatlah ikatan kontrak yang menguntungkan dengan Allah sekalipun engkau masih belum melakukannya…

iii.Kubur dan kehidupan alam barzakh
Amalan salehlah yang menemani kita di dalam kubur, sama ada kubur kita menjadi taman dari taman syurga atau lubang neraka..Hadis Nabi
“Secerdik2 manusia ialah yang terbanyak ingatannya kepada kematian serta yang terbanyak persiapannya untuk menghadapi kematian itu. Mereka itulah orang-orang yang benar-benar cerdik dan mereka akan pergi ke alam baka dengan membawa kemuliaan dunia dan akhirat”
                                                                (Riwayat Ibnu Majah dan Abiddunya)

Bedah Buku: “Bekalan di Sepanjang Jalan Da’wah” Bab Bertafakkur terhadap perkara Ghaib yang dinantikan…

No comments: